לפגישת ייעוץ
+
תפריט
לסרטון הסבר אודות הכניסה לאזור האישי

הטבות מס שמעניקה המדינה הופכות את קרן ההשתלמות למכשיר חיסכון אטרקטיבי. איך היא עובדת, היכן מנהלים את הכספים, כמה ניתן להפקיד, ומהם דמי הניהול? שאלות ותשובות

כדי להגשים יעדים שדורשים סכומי כסף גדולים, כמו טיול לחו"ל או עזרה לילדים בהוצאות החתונה – צריך לחסוך. כיום, מכשיר החיסכון האטרקטיבי ביותר לטווח בינוני הוא קרן ההשתלמות, כאשר הסיבה לכך היא הטבות המס שמעניקה המדינה לחוסכים בקרנות ההשתלמות על מנת לעודדם לחסוך.
למעשה, קרן ההשתלמות היא מכשיר החיסכון היחידי שנהנה מהטבות מס, מלבד חיסכון לפנסיה. הטבות המס הן בעצם "כסף על הרצפה" ולכן כה משמעותיות: החוסך מרוויח כסף שהמדינה מעניקה לו, ללא כל סיכון.
אז מה זו קרן ההשתלמות ומי יכול לחסוך בה? לפניכם 10 שאלות נפוצות בתחום.

1. איך עובדת קרן ההשתלמות?
לקרן השתלמות ניתן להפקיד משכר עבודה בלבד, כלומר, לא ניתן לפתוח קרן השתלמות ולהפקיד לה באופן עצמאי כסף שלא מוכר כשכר עבודה.
לעובדים שכירים המעסיק מפקיד עבור העובד ממשכורתו, ומשלים חלק מההפקדה בעצמו, בדרך כלל ביחס של 2.5% מהשכר הפקדת עובד ו-7.5% הפקדת מעביד, אם כי קיימות קופות אליהן מפקידים 1.5% העובד ו-4.5% המעביד. העצמאים, לעומת השכירים, מפקידים אליה מהכנסת העבודה שלהם. הכסף מושקע בשוק ההון ברמת סיכון אותה בחר החוסך, ונזיל לאחר 6 שנים.

2. מי מנהל את קרן ההשתלמות?
קרן השתלמות היא למעשה סוג של קופת גמל, לכן כל החברות המנהלות קופות גמל מנהלות (או לפחות רשאיות לנהל) גם קרנות השתלמות.

3. מהם דמי הניהול על קרן ההשתלמות?
דמי הניהול בקרן ההשתלמות מוגבלים בתקרה, אך ממוצע דמי הניהול בתעשייה נמוך בהרבה מהתקרה, והוא עומד על כ-0.5% לשנה מהצבירה בקרן.

4. האם יש חובה למשוך את הכסף לאחר 6 שנים?
לא, ואפילו עדיף שלא.
כל זמן שהחוסך לא משך את הכסף, הרווחים שנצברים פטורים ממס רווחי הון.

5. ואם החוסך החליט באמצע התקופה שמסלול ההשקעה מסוכן מדי?
ניתן לעבור בין מסלולי השקעה ללא הגבלה ובלי חיוב במס בעת המעבר.

6. מהן הטבות המס על החיסכון בקרן?
ישנן 2 הטבות מרכזיות: בעת ההפקדה יש הכרה בחלק מהכסף לניכוי מס (עצמאים נהנים מאוד מהטבה זו), ובעת המשיכה יש פטור על מס רווחי הון.

7. האם ההטבות הן על כל סכום שאפקיד?
לא. המדינה הגבילה את ההטבות שהיא נותנת בתקרת הפקדה. כלומר, לא ניתן להפקיד כמה שרוצים ולקבל הטבות על הכל, ואם מפקידים מעל התקרה – ההטבות יינתנו רק על החלק שעד התקרה.
התקרה לשכיר היא הפקדה משכר חודשי של כ-15.7 אלף שקל. תקרת ההפקדה השנתית של עצמאי היא כ-265 אלף שקל. ממנה, העצמאי יכול להפקיד בשנה עד 18,600 ₪ שהרווחים מהם יהיו פטורים ממס רווחי הון, ועד-11.9 אלף ₪ יותרו בניכוי.

8. האם ניתן למשוך את הכספים לפני תום 6 השנים?
ככלל, משיכה לפני תום התקופה כרוכה בקנס, למעט מספר חריגים: הקלה שנתנה בתקופת הקורונה, משיכה על ידי מי שפורש לפנסיה וחוסך כבר 3 שנים לפחות, וכללי משיכה מיוחדים לצורך השתלמות עבור מורים.

9. האם ניתן לקחת הלוואה כנגד כספי קרן ההשתלמות?
כן. ההלוואה ניתנת כאחוז מסוים מהכספים הצבורים בקרן, ובדרך כלל היא ניתנת בתנאים אטרקטיביים ביותר.

10. איך אני יודע איזו קרן השתלמות כדאי לי לבחור?
בדיוק כמו שבוחרים קופת גמל, חשוב לבחור בקרן אותה מנהל גוף מוכר וותיק, בעל ניסיון ורקורד הצלחות מוכח. כדאי לבדוק את תשואות הגוף המנהל בטווח של לפחות 3 שנים, וכן את דמי הניהול שהוא גובה. כמו כן, חשוב לבחור בגוף שמעמיד מערך שירות נוח וזמין עבור החוסכים.

דילוג לתוכן